2011. június 19., vasárnap

A pörkölt mítosz

Azt hittem tudok pörköltet főzni. Háát, valami olyasfélét igen, de pörköltet nem tudtam. Eddig.
Történt ugyanis, hogy minap hazajött az én jó uram,és elmesélte, hogy az idei köztisztviselői napon azt találták ki, hogy minden iroda főzzön magára. A menü babgulyás lesz. Az irodavezető, akit én is ismerek, hisz volt főnököm nekem is, hívott is egy mesterszakácsot fejtágításra a témában (alaposság, ez rá vall:-)). Elmesélte a férjem, hogy készül igazából A Pörkölt. Vagy hogy nem:-). Merthát a babgulyás alapja a pöri.
A hogyan nem az az, ahogy a háziasszonyok nagy része készíti. Megpirítjuk a hagymát, rátesszük paprikát ,paradicsomot, fűszerpaprikát, szurkolunk, meg ne égjen, azaz pörköltalapot készítünk ahogy mondani szokás majd rátesszük a húst, kifehéredésig pirítjuk vagy mi, aztán rádobunk pár fűszert meg a kuktafedőt. Aztán fél óra múltán lekerül a fedő, hurrá, puha a hús, de van alatta egy csomó víz. NA, ez NEM a pörkölt.
Mert a pörkölt azért pörkölt,mert pörköljük. Szóval, kipróbáltam ezt az újabb variációt, amiről azért már hallottam, csak még sose csináltam így, vagyis igen, mert zepter edényeim vannak, és a pörkölt készítés az első, amivel modelleznek, és az is így készül csak épp zsiradék nélkül. De most a zepteres edények titkaiba ne menjünk bele...
Szóval, zsiradékot felmelegítjük, erre jön a kockára vágott husi, amit addig sütögetünk, míg el nem megy a leve, és kicsit "lekap". Ekkor jön rá az apróra vágott hagyma. Nem kell megijedni,a hagyma nem fog főni, mivel ekkorra a húsból már kiment a víztartalom, hisz süldögél. Szóval rámegy a hagyma, és sülöget a hússal. Mikor olyan állapotú mint amikor régen csak magában pirítgattuk, akkor jöhet a paprika, paradicsom (héjától megszabadítva), fokhagyma egy kevés, pirospaprika, fűszerek, só, bors, őrölt kömény. És láss csodát, milyen szaftja lesz! A vizet pedig csakis apránként kell adagolni, hogy le ne égjen a cucc. Igen, ott kell lenni, nem hagyhatjuk szegényt sorsára! És igen, nem fél óra, hanem másfél, de igen megéri. Ilyen szaftot a "pörköltalapot készítünk" módszerrel nem lehet készíteni. Hát komolyan mondon, el voltam halva tőle. Anyósom mikor meglátta, megkérdezte, hogy besűrítettem e liszttel, azért ilyen jó kis sűrű? Mondom nem, ez csak messziről látott lisztet, mikor a hozzá való nokedlit készítettem.
Így lett a mai ebéd sertéspörkölt nokedlivel, tejfölös-fokhagymás ubisalival.

És hogy ne maradjunk süti nélkül a meggyszezonban:

Habos meggyes süti

Hozzávalók:

  • 5 tojás
  • 15 dkg margarin
  • 1/2 pohár tejföl (20-22 dkg)
  • 8 ek cukor
  • 1 vaníliás cukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • annyi liszt, hogy nokedli sűrűségű tésztát kapjunk
  • 1/2 cs. sütőpor
  • kb. 70 dkg meggy magozva
A tojásokat kettéválasztjuk, a sárgákat kikeverjük a lágy margarinnal, cukorral, citromhéjjal, tejföllel, és annyi lisztet adunk hozzá, hogy nokedli sűrűségű tésztát kapjunk. A tésztát kivajazott, lisztezett tepsibe tesszük, rápakoljuk a magozott meggyet, és előmelegített sütőben 180 fokon megsütjük.
Míg sül, addig egy edényben vizet forralunk, s ennek gőze fölött keményre felverjük a tojásfehérjéket 8 ek. cukorral és fél citrom levével. Mikor megsült a tészta, rásimítjuk a habot, és visszatoljuk még pár percre, hogy a hab kicsit megbarnuljon.
Sajna kép nem készült, mert hirtelen rég nem látott vendégeket kaptunk, és elfelejtettem fotózni:-D.
Hi Erna and Thomas! :-D



1 megjegyzés: